חוק סגירת בתי עסק בשבת – יעלה לדיון בוועדת השרים

    אבי יעקב | צילום: פייסבוק No Comments on חוק סגירת בתי עסק בשבת – יעלה לדיון בוועדת השרים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ביום ראשון תעלה לוועדת השרים לחקיקה הצעת החוק "יום המנוחה השבועי" של ח"כ מיקי זוהר.

    הצעת החוק של ח"כ זוהר מטילה איסור גורף לפתיחת כל בתי עסק, ובזאת מפקיעה את הסמכות של הרשות המקומית למתן היתר ומעניקה סמכות מצומצמת לשר, כך שמבחינה פרקטית מעט מאוד עסקים ייפתחו ורבים אחרים ייסגרו בשל החוק.

    כיום ישנם שני הסדרים הקובעים את הסדר המרחב הציבורי בשבת בהקשר של פתיחת עסקים בשבת:

    1. חוק שעות עבודה ומנוחה קובע האם מותר להעסיק עובדים ביום המנוחה השבועי. שר הכלכלה רשאי לתת היתרים למקומות מסוים ע"פ קריטריונים קיימים כדי להעסיק עובדים יהודים בשבת. לשר הכלכלה יש גמישות במתן ההיתרים.

    2. חוק ההסמכה (החוק לתיקון פקודת העיריות, 1990) קובע שמי שמחליט על פתיחת בתי עסק אלו הרשויות המקומיות המחוקקות חוק עזר עירוני. בחלק מהרשויות המדיניות לא נאכפת, אך זהו חלק מהסטטוס קוו המקומי.

    הצעת החוק של ח"כ זוהר חלה על בתי עסק (מוציאה בתי אוכל, בתי עינוג, תחנות דלק ומלונות ועוד, ההסדרים הקיימים נשארים בתוקף לעניינם). בתי עסק אלו חנות/משרד/בית מלאכה- תעשיה, מסחר ושירותים ועוד, כולל מכולות, סופרמרקטים וקניונים. על פי הצעת החוק, לשר יש אפשרות לאשר פתיחה שלהם באופן מצומצם.

    בפועל, הצעת החוק הנ"ל עוקפת את חוק ההסמכה והחוקים הקיימים כיום וקובעת כי לא יפעל בית עסק אלא אם קיבל היתר מהשר, האחריות עוברת מהרשות המקומית לשר, וכל מה שפתוח כיום יצטרך לקבל אישור של שר הכלכלה, בנימין נתניהו.

    לדוגמה: מרכז ביל"ו ייסגר בשבת אלא אם השר ייתן לו אישור הפעלה. על מה ניתן להחריג על פי הצעת החוק?: בטחון המדינה, בטחון הגוף, כלכלה, תהליך עבודה וסיפוק צרכים שעל דעת השר הם חיוניים לציבור.

    .



    0 תגובות